Uppe med tuppen

På söndag spelas Billerud Cup i Skärblacka, kanske inte en av de största turneringarna som spelas inomhus, men den brukar vara riktigt trevlig att kolla på. I år känns det som att många lag kan vara med och slåss om segern, förra årets vinnare Torstorp ställer även upp i år och är självklart en av favoriterna.

 

Det kommer bli svårt att tippa grupperna då nästan alla lag går vidare till minst kvalspel för att komma till kvartsfinal så istället tänkte jag försöka utvärdera varje lags chans till att ta hem det, och ni kommer märka att jag inte riktigt kan se någon självklar vinnare.

 

Jag börjar självklart med femmanlagen och fyller sedan på med övriga lag.

 

Skärblacka IF: Har två lag med och jag gissar på att man kommer toppa det ena laget. Man visade i AT att man är snabba och tekniska, de flesta har växt lite sen förra året och lagt på sig lite muskler. Frågan är om det räcker mot lite mer fullvuxna spelare. Man har helt klart en bra chans att gå väldigt långt i denna turnering och varför inte rent utav vinna den?

 

Kimstad GoIF: Har även de två lag med i år. Kan man få ihop två slagkraftiga lag? Det såg lite sisådär ut i slutspelet i AT, kan ha berott mycket på skador och så vidare. Man tog sig som sagt vidare från första gruppspelet vilket är bra. Jag tror dock inte man har någon större chans att vinna i Skärblacka och jag tror det kommer bli tidigt respass för båda lagen.

 

Finspång FK: Även FFK ställer upp med två lag. Stabila och bra inomhus, väldigt kvicka och irrationella. Kommer ställa till det för alla lag som de möter. Har tappat lite spelare som kanske kunnat vara skillnaden mellan seger och förlust. Dagsformen kommer avgöra mycket för FFK. En lite outsider som motståndarna bör se upp med helt klart.

 

Vånga IF: Räkna med ett starkt Vånga lag som kommer att kriga. Blandar verkligen och ger inomhus, ena matchen kan man vara hur bra som helst för att sedan falla ihop som ett korthus. Får man till det på söndag är man ett lag som utan problem kan ta hem det hela, motståndarna måste vara på tårna hela tiden mot Vånga.

 

Loddby IF: Ställer upp med två lag i år och jag ser minst ett av dem som heta kandidater till att slåss om segern. Kom tvåa förra året och året innan det vann man. I gruppspelet under AT spelade man metodiskt och lugnt, i slutspelet hafsigt. Fågel eller fisk? Jag tror man kommer vara med och slåss i år.

 

Övriga lag:

 

BK Vingen: Arrangörslaget som tyvärr är för dåliga för att ge resten av lagen någon match. Kommer få det svårt och åker antagligen ut tidigt.

 

Norsholms IF: Har tappat enormt mycket spelare och jag är inte säker på vad som finns kvar riktigt, kommer även de få det väldigt svårt på söndag.

 

Torstorps IF: Vinnare efter straffar förra året och är favoriter såklart. Frågan är vad för lag man kommer med. Man ska vinna denna turnering helt enkelt.

 

Linghem SK: Har ingen vidare koll på Linghem, men man tillhör fyran vanligtvis om jag inte missminner mig. Kommer även de att vara med och slåss om segern.

 

Som ni ser så känns det som att det är många lag som har chansen att ta hem det här. Det kommer verkligen att vara tillfälligheter och dagsform som kommer att avgöra det hela.

 

Jag gillar skrällar och ungdomen har redan visat vad de kan i år genom IFKs seger i AT. Segrare av Billerud blir Skärblacka.

 

Noteras utöver denna turnering är att BK Hird har ny tränare i Jonas Nord.
Jag glömde även skriva att NFF tappar Adam Lundkvist som har slutat.

Annat nytt är att Andreas Karlsson och John Gustavsson lämnar Finspång för Sonstorp.


Kommentarer
Postat av: F&M

http://skarblackaif.blogg.se/ En blogg om Skärblacka IF

2010-12-11 @ 22:23:14
URL: http://skarblackaif.blogg.se/
Postat av: Blackabloggen

Bloggen är uppdaterad med en kommentarer om Billerud cup och en djupgående analys om Skärblackas insats.

2010-12-12 @ 21:49:22
URL: http://skarblackaif.blogg.se/
Postat av: ffkbloggen

Vi ska väl inte vara sämre så självklart är vår blogg också uppdaterad.

2010-12-12 @ 23:37:44
URL: http://finspangsfk.blogg.se/
Postat av: Anonym

Loddby hade två andra målvakter under cupen i helgen och att Loddbys ordinarie målvakt satt på läktaren med kryckor..

2010-12-13 @ 16:38:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0